Krizoví manažeři radí firmám nečekat, že bude líp, pro přežití krize je potřeba udělat radikální změny

publikováno:
autor:
Ilustrační foto (zdroj: Pixabay.com) Ilustrační foto (zdroj: Pixabay.com)

Situace je vážná nejen ve zdravotnictví, ale i v podnikání! Některé firmy už dopady koronakrize nezvládají. Proto se zkušení krizoví manažeři z České asociace interim managementu v čele s Petrem Karáskem, který vedl mimo jiné záchranu TATRY, rozhodli připravit další aktuální sadu upozornění a doporučení pro firmy, která jim pomohou přežít krizi. Součástí je také jednoduchý "kondiční" test, kterým si firmy mohou snadno a rychle zjistit závažnost svého stavu.

„Firmy se všemožně snažily ustát těžkosti způsobené dopady koronavirové pandemie, nastává ale doba, kterou nemusejí přežít. Už nelze spoléhat na to, že „bude líp“. Je potřeba zasáhnout a obrátit negativní vývoj. Krizoví manažeři z CAIM mají zkušenosti z mnoha stovek různých podnikových krizí, které „vlastníma“ rukama pomáhali vyřešit,“ uvedl Ján Dolejš, předseda České asociace interim managementu (CAIM).

Naprostá většina těchto zkušeností je použitelná i v dnešní situaci, a to nejen pro podniky, jejich majitele a managementy, ale z metod praktického krizového řízení mohou (a měly by!) čerpat i vládní orgány, krizové štáby různých úrovní, či je mohou využít i různé oborové a profesní asociace. Manažeři z CAIM vytvořili na základě svých zkušeností soubor hlavních upozornění a doporučení přehledně v bodech. Přidali i řadu praktických rad pro jednotlivé oblasti firemních činností od finančních, výrobních, obchodních až po personalistiku a komunikaci. Sestavili zároveň především pro střední a menší podniky jednoduchý test, kterým si sami majitelé či manažeři mohou rychle zjistit, v jaké kondici se nachází a zda potřebují pomoc zvenčí.

„Krize nejsou ničím neznámým ani výjimečným. Koronakrize je však mimořádná hlavně tím, že zasáhla a ještě zasáhne velkou část ekonomiky. Které firmy přežijí, nezáleží až tolik na tom, jak jsou velké a silné, ale jak se dokáží pružně přizpůsobit novým podmínkám. Běžné nástroje a postupy totiž nezabírají,“ vysvětlil Petr Karásek, viceprezident CAIM a zkušený krizový manažer, který vedl krizovou záchranu automobilky Tatra a dalších strojírenských firem.

Většina českých podnikatelů a manažerů se snaží usilovně bojovat o přežití svých firem, jsou ale v situaci, kterou nikdy nezažily. Někdy je lepší obrátit se na odborníka, některé úkony však mohou zvládnout podnikatelé a manažeři sami, pokud se rychle naučí a aplikují důležité principy krizového řízení. Nejdůležitější je nečekat, je potřeba jednat a třeba i zcela změnit dosavadní strategii.

„I v krizích je vhodné používat osvědčené postupy, protože metoda „pokus-omyl“ by mohla mít fatální následky. Základem je přizpůsobit řízení firmy novým podmínkám a stanovit si priority. Důležitá je také jasná a včasná komunikace se zaměstnanci a obchodními partnery, i když se nám plány, závazky, termíny atd. plnit nedaří,“ doplnila Jana Dronská, specialista na komunikaci, členka výboru CAIM.

Dokument „CAIM PRO FIRMY: JAK PŘEŽÍT KRIZI“ má jen 6 stran, vč. „kondičního“ testu, a je volně přístupný na stránkách České asociace interim managementu: www.caim.cz.