Vedení 400 kV Krasíkov–Neznášov s provozním označením V453 bylo uvedeno do provozu v roce 1972. Trasa s délkou 84 km vede přes Královehradecký a Pardubický kraj. Záměr modernizace V453 byl navržen jako systémové opatření v přenosové soustavě ČR, které zvýší spolehlivost, bezpečnost a efektivnost provozu a zajistí plynulé napájení Královéhradeckého a Pardubického kraje. Společnost ČEPS tak rovněž reagovala na technický stav vedení V453 vyžadující kompletní obnovu.
Záměr modernizace vedení V453 naplňoval požadavky přenosové soustavy, plynoucí pro ČEPS jak z legislativy České republiky, tak Evropské unie a pravidel asociace ENTSO-E. Ohled byl brán především na schopnost přenosové soustavy naplnit očekávané přenosy mezi výrobou a spotřebou nejen na území České republiky, ale i v rámci celoevropské spolupráce.
Technické řešení modernizace
Technické řešení vychází ze standardů ČEPS. Modernizace jednoduchého vedení spočívala ve výměně stávajících fázových vodičů, zemnicích lan a izolátorových závěsů za nové. V jejím rámci došlo také k výměně stožárových konstrukcí včetně výstavby nových základů. Stožárové konstrukce byly umístěny v původních stožárových místech kromě sedmi stožárových míst, jež byla posunuta v ose vedení oproti stávajícímu stavu. Původní jednoduché vedení po modernizaci nadále zůstává jednoduchým vedením.
Na realizaci záměru modernizace vedení V453 jsme použili stejný typ stožárových konstrukcí jako u stávajícího vedení, tj. Portál pro jednoduché vedení 400 kV. Stožárová konstrukce typu Portál je příhradová se dvěma dříky pro jeden systém vedení, s horizontálním uspořádáním fází a dvěma zemnicími lany, případně kombinovanými zemnicími lany. Nové stožárové konstrukce jsou oproti původním z černé oceli, žárově zinkovány a opatřeny dvouvrstvým ochranným nátěrovým systémem.
Modernizací vedení V453 došlo k navýšení stožárových konstrukcí. Minimální výška vodičů vedení 400 kV nad terénem je v jakémkoliv konstrukčním uspořádání elektrického vedení a v každém okamžiku alespoň 12,5 m. Celkem bylo vyměněno 246 stožárových konstrukcí.
Betonové základy jsou armovány a byly navrhovány individuálně podle zatížení daného stožáru a geologických podmínek. Hloubka založení je 2,5–3,5 m pod úrovní terénu. V přibližně polovině případů bylo navrženo speciální založení pomocí mikropilotů. V místech s možným častým výskytem osob proběhlo uzemnění ekvipotenciálními kruhy pro eliminaci úrazu krokovým a dotykovým napětím.
Při modernizaci se použily ocelohliníkové fázové vodiče typu 434-Al1/56-ST1A, ocelohliníkové kombinované zemnicí lano s optickými vlákny Al3/A20SA 159/44, zemnicí lano 185-Al1/43-ST6C. Díky výměně fázových vodičů byla navýšena přenosová schopnost vedení (hodnota statické proudové zatížitelnosti vedení) z původních 2 010 A na 2 265 A.
Umístění vedení V453
Vedení V453 vychází z rozvodny Krasíkov směrem na sever. Ihned za stožárem č. 1 se trasa stáčí a směřuje na severozápad podél obce Rudoltice. Od st. č. 45 se trasa stáčí více na sever, směrem k vesnici Horní Dobruč. Za obcí Sopotnice vedení křižuje tok řeky Divoká Orlice v rozpětí st. č. 106 – st. č. 107 nedaleko EVL Litice. Trasa vedení dále pokračuje mezi obcemi Tutleky a Lupenice směrem k obci Třebešov. Tuto obec trasa vedení obchází a stáčí se výrazně západním směrem. V blízkosti obce Lično opět nabývá severozápadní směr, kde prochází v blízkosti obcí Ježkovice a Bolehošť. Vedení pokračuje severně od chráněného území Chropotínský háj směrem k řece Labe, kterou křižuje v úseku st. č. 237 – st. č. 238 v blízkosti obce Černožice. Za řekou Labe se vedení ubírá západním směrem a pokračuje směrem na rozvodnu Neznášov, kterou obchází ze severu.
Projektová příprava
V červnu 2018 byla dokončena Dokumentace záměru akce, následně, v lednu 2019, Dozorčí rada společnosti ČEPS odsouhlasila Záměr akce. V říjnu 2022 Ministerstvo průmyslu a obchodu vydalo rozhodnutí, že stavební záměr lze realizovat bez rozhodnutí o umístění stavby či územního souhlasu, neboť naplňuje ustanovení § 79 odst. 2 písm. s) stavebního zákona. Zároveň záměr nepodléhá povinnosti provedení kolaudace či jiných úkonů spojených s uvedením modernizovaného vedení do užívání.
V prosinci 2022 proběhlo dokončení Dokumentace pro provedení stavby, ve které byla realizace záměru rozdělena na dva stejně dlouhé úseky stavby, a to první úsek od stanice TR Krasíkov ke stožáru č. 125 a druhý úsek od stožáru č. 125 do stanice TR Neznášov. Od června 2023 do srpna 2024 probíhala dvě výběrová řízení na zhotovitele pro jednotlivé úseky.
Realizace
Stavba byla rozdělena na dva úseky, přičemž každý úsek realizoval jiný dodavatel. První polovina prvního úseku stavby započala v dubnu 2024 přípravou příjezdových cest ke stožárům. Následovalo odvěšení fázových vodičů, zemnících lan a izolátorových závěsů. Dále byly demontovány stožárové konstrukce a vybourány základy. Od června 2024 do září 2024 pak probíhala betonáž nových základů, výstavba stožárových konstrukcí, montáž izolátorových závěsů a tažení nových fázových vodičů a zemnicích lan. Stavební práce na druhé části prvního úseku probíhaly od března 2025 do června 2025. V období od února 2025 a do srpna 2025 pak proběhla realizace celého druhého úseku obdobným způsobem.
Kromě stavebních prací na samotném vedení bylo nezbytné zajistit úpravy na zařízení dotčené technické infrastruktury (plynovody, vodovody, telekomunikační kabely, elektrifikované železnice aj.), aby byly eliminovány možné nebezpečné vlivy, které by mohly vzniknout zahájením provozu modernizovaného vedení. Dále se musela realizovat opatření proti pádu vodičů při jejich tažení v místech, kde vedení křižovalo železniční koridory, silnice I., II. i III. třídy a vedení distribuční soustavy.
V jednom případě křížení s dvojitým vedením distribuční soustavy o napěťové hladině 110 kV musela být vybudována náhradní přenosová trasa (NPT) tohoto vedení, protože nebylo možné vedení distribuční soustavy dlouhodobě vypnout z důvodu potřeby zásobování lokality Lanškrouna elektrickou energií.
Pomocí NPT došlo k posunu místa křížení vedení V453 a distribučního vedení do vedlejšího kotevního úseku vedení V453, který byl již realizován. Tím nemuselo dojít k vypnutí obou vedení 110 kV a zároveň se mohly provést veškeré potřebné práce v místě původního křížení vedení V453 a distribučního vedení. NPT byla 870 metrů dlouhá, skládala se z 11 podpěrných bodů, kompozitních izolátorů, 3fázových vodičů a jednoho zemnicího lana a byla v provozu cca 3 měsíce.
Zajímavá data
Počet kotevních stožárů 50 ks
Počet nosných stožárů 196 ks
Hmotnost stožárových konstrukcí 4 762 tun
Délka fázových vodičů 806 km (každou ze tří fází tvoří 3 vodiče v trojsvazku)
Délka zemnicího lana 88 km
Délka komb. zemnicího lana 88 km
Počet izolátorů 17 292 ks
Nejvyšší stožár 50,2 m
Závěr
Modernizace vedení V453 probíhala od roku 2024 do roku 2025. Vedení bylo vyměněno v celé své délce a došlo k navýšení jeho přenosové schopnosti při zachování řešení v podobě jednoduchého vedení. Vedení bylo uvedeno do provozu 29. srpna 2025 a předáno do dispečerského řízení.
Michal Rotbauer, ČEPS, a.s.
Tažení fázových vodičů