Realizace stavby TR 110/22 kV. Brno-sever (Klusáčkova) z pohledu hlavního zhotovitele

publikováno:
BNS před dokončením BNS před dokončením

Stavba se skládá ze dvou provázaných částí: první je realizace budovy transformovny, zahrnující přestavbu stávající stanice 22 kV na novou transformovnu 110/22 kV, což představuje zásadní modernizaci a rozšíření její kapacity. Druhou částí je výstavba podzemního vedení velmi vysokého napětí (VVN) 2x110 kV, které propojí novou transformovnu s okolní energetickou sítí a zajistí stabilní přenos elektrické energie. Tyto dvě části spolu úzce souvisí a vytvářejí kompaktní a funkční celek.

Realizace této stavby v hustě obydleném městském prostředí Brna představuje unikátní výzvy. Omezený prostor pro manipulaci a skladování materiálů vyžaduje precizní logistiku, aby k omezení běžného provozu a pohybu obyvatel docházelo co nejméně. Navíc je nutné brát v úvahu blízkost obytných a komerčních budov, což klade důraz na minimalizaci hluku a prašnosti při provádění prací.

Koordinace subdodavatelů byla klíčovým aspektem celé realizace. Na stavbě se podílelo několik specializovaných firem, od zemních a stavebních prací až po instalaci technologie velmi vysokého napětí. Tým hlavního zhotovitele musel zajistit nejen harmonogram prací, ale také soulad mezi jednotlivými činnostmi, aby nedocházelo k prostojům nebo chybám ve vzájemných návaznostech.

Řízení prací zahrnovalo intenzivní koordinační činnosti, včetně pravidelných porad, sledování pokroku a flexibilního řešení nečekaných problémů. Během celého procesu bylo nutné úzce spolupracovat s městskými úřady a dalšími zainteresovanými stranami, aby byly splněny veškeré legislativní požadavky a zároveň byl respektován harmonogram projektu. Výsledkem této spolupráce je moderní a spolehlivá infrastruktura, která posílí energetickou stabilitu celého regionu.

SO30 – TECHNOLOGICKÉ BUDOVY

Při stavebních úpravách budovy společných prostor bylo postupováno systematicky, aby byl vždy dokončen funkční celek umožňující instalaci nové technologie, čímž se efektivně ušetřil čas.

Stávající objekt rozvodny zahrnuje severní část využívanou jako bytový dům, který není majetkem investora. Rekonstrukce se této části dotkla jen okrajově, a to nově provedeným oplocením ve východní části, realizací nového revizního žebříku a opravou části fasády po vybourání zastřešení nad vstupem do zrenovované budovy.

Na západní straně byla provedena realizace nového okapového chodníku v rámci nových zpevněných ploch.

Stávající objekt byl tvořen kombinovaným sloupo-stěnovým systémem ze železobetonu a vyzdívek. Byl realizován jako dvou trakt s výškovým odskočením. První trakt s prostory pro transformátory měl výšku přibližně 7 m a obsahoval trafo stání, přičemž navazoval na vyšší část se schodištěm.

Druhá část budovy byla realizována jako dvoupodlažní s vloženým železobetonovým trámovým stropem v úrovni cca 5 m od +-0,000 objektu. Obě části objektu byly zastřešeny plochou střechou na železobetonové trámové desce.

Část objektu byla podsklepena nebo obsahovala podzemní technologické prostory. Pod prostory pro transformátory byly realizovány záchytné olejové jímky tvořené železobetonovými stěnami a deskami.

Stavební úpravy zahrnovaly odbourání trafo komor (trakt 1) včetně základové konstrukce a jímek. Spojení s druhým traktem bylo odřezáno, přičemž spodní základová deska zůstala na místě, a na ní byla vytvořena nová. (viz. Obrázek 1 - Bourací práce na BNS)

Nové konstrukce byly postaveny v hladině 1PP, včetně záchytných van, kabelového tunelu a stropních konstrukcí. V hladině 1NP vznikly zděné konstrukce z pálených tvárnic s věncem ve výšce +8,1 m nad referenčním bodem 0,000. Stěny byly připevněny ocelovými trny na chemické kotvy do existující konstrukce.

Základy byly provedeny jako železobetonové v úrovni -3,150 pod 0,000. Pod novými komorami vznikla jímka o objemu 2 * 75,0 m³ pro zachycení oleje v případě havárie. Pod rampou byl zhotoven nový tunel na kabelové vedení. Sklepní prostor byl rozšířen pod stávající budovou, konkrétně pod místností nové rozvodny 110 kV.

Nosné stěny 1PP slouží jako statické zpevnění spodní stavby. Strop nad 1PP je železobetonový, prostupy provedeny podle požadavků investora. Samostatný vchod na jižní straně a kryté schodiště byly dokončeny. V 1NP byly trafo komory zhotoveny z pálených tvárnic s železobetonovými věnci a průvlaky. Konstrukce byla přikotvena ke stávajícímu traktu pomocí chemických kotev.

Betonové podlahy, samozhášivé pororošty u jímek a protipožární uzávěry pro VZT byly instalovány. Kolejnice pod trafem zůstala, zbylé části byly demontovány. Strop nad komorami (1NP) byl vyroben z předpjatých panelů SPIROLL. Revizní lávka z pororoštu slouží i pro VZT. Nadstavba na strop nad 1NP byla opláštěna PUR panely, vybavena revizním prostorem, tlumiči VZT a protidešťovými žaluziemi. Vstup do nadstavby je ze střechy přes 2NP.

Nová venkovní rampa byla zhotovena včetně rozebíratelného zábradlí. Provizorní únikové schodiště na jižní straně bylo během stavby upraveno dle PD a po jejím dokončení nahrazeno novým schodištěm. V místnosti nové rozvodny 110 kV byla instalována zdvojená podlaha pro kabeláž a jeřábová dráha pro manipulaci s transformátory. Podlaha má několik prostupů dle výkresové dokumentace. Fasáda objektu byla opravena, nové části provedeny ve světle šedé barvě, stávající část zateplena izolací EPS a soklové části XPS. Poškozený keramický obklad soklu byl odstraněn a konstrukce zateplena.

Střecha prošla rekonstrukcí, krytina byla odstraněna na nosnou konstrukci a nahrazena novými tepelně a vodotěsně izolujícími vrstvami.

PS10 – ROZVODNA 22 kV – TECHNOLOGIE

V rámci této fáze výstavby bylo provedeno rozšíření stávající rozvodny 22 kV a její modernizace. S cílem urychlit postup prací bylo zhotovitelem navrženo nestandardní řešení o dočasném umístění řídící jednotky pro nový řídící systém do stávajícího rozvaděče řídícího systému, což nebylo zahrnuto v původním plánu. Investor tento návrh odsouhlasil, a tímto krokem bylo ušetřeno značné množství času, protože nebylo nutné čekat na úplnou stavební připravenost pro umístění skříní nového řídícího systému. Díky tomu mohla rekonstrukce rozvodny 22 kV začít již od počátku stavby.

Stávající rozváděč R 22 kV, instalovaný v roce 2008, je tvořen dvěma systémy hlavních přípojnic s izolací SF6, třípolohovým odpojovačem s uzemňovačem QA, odpojovačem QB a pevně zabudovaným výkonovým vakuovým vypínačem. Uzemnění vývodu se provádělo přepnutím odpojovače do polohy „uzemnit“ a zapnutím vypínače.

Nová pole R22kV byla vyzbrojena multifunkčními terminály Siemens Siprotec 5. Součástí dodávky rozváděče byly ovládací skříně s vybavením.

PS09 – ROZVODNA 110 kV – TECHNOLOGIE

Koordinace stavební připravenosti pro umístění rozvodny 110 kV do nově zbudované místnosti v budově společných prostor byla jednou z klíčových úloh celého projektu. Požadavky na tuto připravenost byly mimořádně vysoké, zahrnovaly například zajištění optimální teploty, kontrolu vlhkosti, vytvoření bezprašného prostředí a vybudování jeřábové dráhy. Tyto faktory byly nezbytné nejen pro instalaci samotné technologie, ale také pro její dlouhodobý bezproblémový provoz.

Precizní plánování a koordinace týmů byly důležité pro splnění těchto náročných podmínek. Materiály a technologické prvky musely být skladovány a přemisťovány za přísných technických a bezpečnostních opatření. Aby byla místnost vhodná pro instalaci, byla provedena řada kontrol a úprav, které zajistily, že splňovala všechny požadované standardy. Tým odborníků se zaměřil na detailní prověrku každého aspektu stavební připravenosti, aby minimalizoval riziko komplikací při následné instalaci rozvodny.

Celá montáž zapouzdřené rozvodny 110 kV (TR 110/22 kV Brno-sever) zahrnovala usazení a propojení modulů, koordinované dodavatelem technologie. Moduly byly instalovány na stavebně připravené místo pomocí obslužného jeřábu 3,2 t z přístupové rampy. Technologie byla připojena na novou zemnící síť, která byla napojena na stávající uzemnění armování budovy. Kabely 110 kV byly uloženy na kabelové lávce, svazkovány a přichyceny dle výkresové dokumentace.

PS04 – TRANSFORMÁTORY 110/22 kV

Před návozem transformátorů bylo nutné důkladně naplánovat veškeré logistické kroky, aby stavební připravenost umožňovala příjezd těžké techniky a zároveň zařízení staveniště nepředstavovalo žádnou překážku pro jejich instalaci do určených prostor. Aby se dále urychlil průběh výstavby, bylo rozhodnuto, že montáž protipožárního systému SERGI proběhne ještě před návozem transformátorů 110/22 kV ve výrobním závodě dodavatele ETD TRANSFORMÁTORY a.s. Tento postup ušetřil značné množství času, který by jinak byl potřeba pro montáž systému SERGI přímo na místě.

Tým odborníků zajistil, že přístupové cesty byly dostatečně široké a pevné pro manipulaci s nákladními vozidly a obslužným jeřábem, který byl klíčový pro usazení transformátorů. Veškeré skladovací plochy a pracovní zóny byly organizovány tak, aby byla zajištěna maximální efektivita při přemisťování technologických prvků. Důsledná kontrola stavebních a logistických podmínek minimalizovala riziko zpoždění a přispěla k hladkému průběhu instalace transformátorů.

Nová stanoviště transformátorů byla vybavena dvěma nízkohlučnými stroji o výkonu 40 MVA. Trifikátory na zadní stěně transformátorové kobky byly propojeny s transformátory 110 kV pomocí Al lanových propojek. Svodiče přepětí byly instalovány pouze v poli AEA02 V5055 směrem na R 110kV Medlánky. Přístup k trifikátorům v trafostanicích T101 a T102 byl zajištěn pochozí lávkou. Strana 22 kV byla vyvedena lanem AlFe na trubkové přípojnice AlMgSi, připojené na dvojité paralelní kabely na fázi. Strana 110 kV nuly byla vyvedena Al pasem přes podpěrné izolátory do uzemňovací jímky, přičemž pas byl chráněn proti poškození. Ovládací kabely byly vedeny vhodně umístěnými kabelovými žlaby a svorkovnicovými skříněmi, přičemž kabeláž byla organizována v kabelových lávkách.

SO 03 - Vedení 110 kV – kabelové a SO 26_27 - Telekomunikační kabely Optotrubka

Podzemní kabelové vedení 110 kV představovalo v rámci výstavby samostatnou výzvu, která vyžadovala precizní plánování a úzkou spolupráci s dotčenými institucemi. Klíčovým krokem bylo ověření a vytýčení inženýrských sítí, aby se předešlo kolizím a bylo zajištěno bezpečné uložení kabelů. Proces zahrnoval podrobnou analýzu stávající infrastruktury a pravidelnou komunikaci s municipalitami a správci sítí pro hladký průběh prací.

Neméně důležitým krokem bylo řízení dopravy ve městě Brně, které zahrnovalo detailní plánování dopravních uzavírek a objížděk dotčených ulic. (viz. Obrázek 8 - Uzavírka v ulici Domažlická) Každý krok byl pečlivě konzultován s úřady a veřejností, aby byl minimalizován dopad na každodenní život obyvatel. Zvláštní pozornost byla věnována zajištění přístupu pro záchranné složky a veřejnou dopravu. Kromě toho bylo nutné naplánovat zábor ploch pro uskladnění materiálu (viz. Obrázek 7 – Deponie materiálu u spojkoviště „2“) a techniky potřebné při výstavbě. Tyto plochy byly strategicky rozmístěny tak, aby zajišťovaly co nejefektivnější logistiku, přičemž bylo dbáno na to, aby nenarušovaly provoz v okolí. Materiály byly skladovány v souladu s přísnými bezpečnostními standardy, což zahrnovalo ochranu proti povětrnostním vlivům i zabezpečení proti neoprávněnému přístupu. Celý proces vyžadoval důslednou koordinaci mezi stavebním týmem, techniky a ostatními zainteresovanými stranami, aby byl dosažen nejen hladký průběh výstavby, ale i dlouhodobá spolehlivost a bezpečnost podzemního vedení.

Stavba zahrnovala instalaci zemního kabelového vedení z R110 kV teplárna Červený mlýn – R110 kV Brno-sever (Klusáčkova) o délce 1 206 m, realizovaného s použitím kabelů (viz. Obrázek 10 - Zásyp kabelové trasy včetně optického vedení) specifikovaných pro přenos velmi vysokého napětí s důrazem na minimalizaci ztrát přenosu a zvýšení provozní spolehlivosti. Dále byla provedena instalace kabelového vedení z R110 kV Brno sever (Klusáčkova) – spojkoviště „0“ na ul. Sportovní u výjezdu z královopolských tunelů o délce 1 380 m, veškeré trasování vedení bylo koordinováno s přihlédnutím k existující infrastruktuře, včetně podrobných geodetických měření a vytýčení inženýrských sítí, což minimalizovalo možné kolize.

Josef Chvojsík, vedoucí výstavby, Union Grid s.r.o.

Investor: EG.D. s.r.o.
Generální zhotovitel: Union Grid s.r.o.