Ready2Export: Nová série seminářů CzechTrade pomáhá firmám připravit se na zahraniční trhy

publikováno:

Praha, 21. října 2025

Agentura CzechTrade vytvořila program Ready2Export na míru potřebám exportérů, jenž vychází ze zpětné vazby od zahraničních kanceláří CzechTrade, tedy od expertů na export, kteří denně komunikují s českými firmami. Ti identifikovali nejčastější limity firem při vstupu na zahraniční trhy. Zájem o první semináře potvrdil, že firmy mají ambici úspěšně exportovat, ale potřebují více praktické podpory. Od září do konce roku 2025 je naplánováno osm online i prezenčních seminářů.

Z průzkumu mezi zahraničními kancelářemi CzechTrade vyplývá, že české firmy mají pro export dobré předpoklady, ale zároveň existují oblasti, kde mohou svůj potenciál více rozvíjet. Polovina expertů uvádí, že je potřeba, aby firmy lépe přizpůsobily obchodní strategii konkrétnímu trhu.
Další příležitost k posílení konkurenceschopnosti se ukazuje v oblasti marketingu, 44 % zahraničních kanceláří firmám doporučuje větší důraz na zacílení webových stránek a prezentací, 38 % pak na rozvoj jazykových dovedností, zejména ve španělsky mluvících zemích a regionech mimo anglicky komunikující trhy. Za velmi přínosné se rovněž považuje rozvíjení schopnosti prezentovat značku a připravit efektivní obchodní pitch, vzdělávání pro české firmy v této oblasti doporučuje 32 % odborníků CzechTrade.

„Chceme, aby se firmy ve své cestě na zahraniční trhy nebály udělat první krok. Z našich šetření ale vyplývá, že jsou oblasti, ve kterých jim chybí exportní připravenost. Ready2Export proto nabízí vzdělávání od tvorby strategií přes účast na mezinárodních veletrzích až po tipy, jak zaujmout na prvních jednáních,“ vysvětluje Vladimír Degťar, ředitel sekce služeb pro exportéry agentury CzechTrade.

Od strategie po obchodní jednání – praktické znalosti pro úspěch na zahraničních trzích

Úvodní seminář První kroky k úspěšnému exportu se uskutečnil v polovině září. Firmy se dozvěděly, jak nastavit exportní strategii, kde hledat obchodní informace a jak připravit marketingové materiály pro zahraniční partnery.

Druhý seminář Jak uspět se startupem na zahraničních trzích navázal hned následující týden a zaměřil se na exportní dovednosti a podporu pro malé firmy a startupy. Odborníci CzechTrade také představili službu Startup Entry – hodnotící proces, který pomáhá startupům posoudit jejich připravenost na export. Účastníci se dozvěděli o možnostech využití zahraničních investorů prostřednictvím Czech Startup Day a o tom, jak efektivně využít networking na světových veletrzích.

Praktické kurzy vycházející z reálných potřeb exportérů

V dalších týdnech se účastníci seznamují s tématy, jako jsou využívání LinkedInu pro export, jak získat první exportní zkušenosti v Německu a Polsku, ochrana duševního vlastnictví při exportu, příprava webu pro úspěšnou expanzi značky do zahraničí nebo vytváření perfektního elevator pitche, díky kterému značka zaujme nové partnery v jediné minutě.

„Program Ready2Export je živý, pružný a firmám přináší konkrétní a velmi praktické tipy, které mohou hned aplikovat v praxi. Proto budeme pravidelně sbírat zpětnou vazbu od účastníků a přizpůsobovat obsah seminářů tak, aby firmám skutečně pomáhal v jejich prvních krocích na zahraniční trhy,“ doplňuje k obsahu kurzů Daniela Barcalová, vedoucí exportního vzdělávání CzechTrade.

Jeden ze seminářů série Ready2Export proběhl také v rámci programu CzechTrade na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně se zaměřením na Německo a Polsko jako první exportní trhy. Účastníci získali aktuální přehled o situaci a perspektivních oborech v obou zemích a naučili se efektivně vyhledávat obchodní partnery. Dozvěděli se, jak přizpůsobit komunikaci místním zvyklostem, využít digitální marketing pro expanzi a zúročit účast na veletrzích a obchodních misích.

přehled všech seminářů programu Ready2Export včetně možnosti přihlášení je k dispozici v kalendáři akcí CzechTrade, více informací o programu naleznete v sekci Připravte se na export a pravidelně také na sociální síti LinkedIn pod hashtagem #Ready2Export.