ŠKODA JS dodala na Ukrajinu poslední sady pohonů pro ovládání reaktorů Rovenské jaderné elektrárny

publikováno:
Kontrola a expedice pohonů regulačních orgánů/kazet určených pro reaktor VVER 440 před transportem do JE Rovno na Ukrajině ve výrobním závodě ŠKODA JS a.s. Plzni-Bolevci. Kontrola a expedice pohonů regulačních orgánů/kazet určených pro reaktor VVER 440 před transportem do JE Rovno na Ukrajině ve výrobním závodě ŠKODA JS a.s. Plzni-Bolevci.

V Plzni 19. prosince 2024

Nové pohony Ukrajině pomáhají zajistit bezpečnost provozu jaderných elektráren. Ty během pokračující války pokrývají stabilní dodávky elektřiny. Hlavně potom, co Rusko zničilo většinu klasických energetických zdrojů

Strojírenská společnost ŠKODA JS a.s. ze skupiny ČEZ, patřící mezi přední evropské společnosti v oboru jaderné energetiky, dokončila v těchto dnech expedici posledních 8 kusů nových pohonů (ze závěrečné tranše 23 ks) pro dva reaktory typu VVER 440 ukrajinské jaderné elektrárny Rovno (Rivne). Zařízení vyrobené v plzeňských strojírnách zajišťuje stabilní výkon reaktoru a umožňuje jeho regulaci. Všechny pohony z celkově 76 dodaných v rámci již dříve podepsaného kontraktu (info viz níže) už jsou aktuálně v pořádku na místě. Z větší části jsou už i namontovány a v provozu. Zbylé vyskladněny a připraveny k výměně za původně instalované, jimž končí technologická životnost (pozn.: ŠKODA JS nemá svolení zákazníka zveřejnit finanční objem tohoto kontraktu).

Z bezpečnostních důvodů kvůli stále trvajícímu válečnému konfliktu a opakovaným ruským útokům na energetickou infrastrukturu této země ŠKODA JS o dokončení zakázky informuje právě až po vyložení posledního nákladu 8 pohonů v cílovém místě. Rovno je jednou ze čtyř jaderných elektráren (mimo ni ještě Chmelnická, Jižně-ukrajinská a Záporožská, která je jediná mimo provoz na území okupovaném Ruskem) na Ukrajině. Nachází se v oblasti poblíž ukrajinských hranic s Polskem a Běloruskem. Nedávno pro ni vyrobila a dodala speciální kabel (173 metrů dlouhý a 13 tun těžký) k vyztužení ochranné budovy reaktoru společnost ÚJV Řež patřící stejně jako ŠKODA JS do skupiny ČEZ.

Zdejší jaderné elektrárny pohony nutně potřebují k zajištění své jaderné bezpečnosti. Odklad jejich výměny je možný jen se souhlasem tamního úřadu pro jadernou bezpečnost maximálně o 1 rok. V souvislosti se zničením části energetické infrastruktury Ukrajiny po opakovaných ruských útocích na většinu klasických (fosilních) nebo vodních zdrojů, pak narůstá význam bezproblémového provozu jaderných zdrojů pro stabilní dodávky elektřiny na ukrajinském území. Což je navíc umocněno nástupem zimy.

„Jsme v současnosti paradoxně jediný výrobce na světě, který tento typ pohonů může ukrajinským jaderným elektrárnám dodat,“ říká obchodní ředitel ŠKODA JS a.s. Petr Altschul. Další alternativní výrobce je totiž jen z Ruska. ŠKODA JS chce jako osvědčený partner ukrajinské jaderné energetiky na právě dokončenou a předchozí zakázky dále navázat. „Aktuálně jednáme o dalších podobných projektech. Konkrétně o dodávkách modernizované verze pohonů regulačních tyčí pro Jižně-ukrajinskou jadernou elektrárnu (Pivdeno-ukrajinskou), kde očekáváme podpis kontraktu během příštího roku,“ uvádí P. Altschul.

Zmiňované projekty ŠKODA JS pro jadernou energetiku ale pravidelně naráží na deficit jejich financování. Ukrajina preferuje obnovu válkou zničených klasických zdrojů, kam směřuje většina investic do energetické infrastruktury. I proto mj. došlo ke zpoždění exportu posledních pohonů pro JE Rovno. „Ukrajinská strana se snaží dojednat zajištění financování i pro tuto oblast své energetiky z vlastních, evropských nebo dalších zdrojů,“ dodal Altschul.

Ukrajině je ŠKODA JS pak také aktivní v souvislosti s již zveřejněným záměrem rozšíření Chmelnické jaderné elektrárny o další nové bloky typu VVER. V případě zahájení výstavby je reálné zapojení výrobního i inženýrského know-how ŠKODA JS, která má jak historicky, tak hlavně díky čerstvě nabytým zkušenostem při dostavbě a spouštění slovenské JE Mochovce právě pro tento konkrétní segment jaderných technologií (VVER) skvělé reference.


Geneze právě dokončené zakázky pohonů pro JE Rovno – zkomplikovala ji pandemie a válka

Kontrakt na celkem 76 kusů pohonů představoval pro obě strany kontraktu (ŠKODA JS a ukrajinskou společnost Energoatom) doslova martýrium, za nějž ale objektivně nemohla ani jedna z nich. Původní objednávka vstoupila v platnost už cca před 5 lety během roku 2019. Jenže do transportu první tranše zasáhl covid, a když pandemie odezněla, přišla v únoru 2022 válka. Termín odeslání části pohonů pro Rovno byl ve ŠKODA JS stanoven na 24.února 2022…

Posléze vše zkomplikovalo i to, že plzeňská firma měla ještě do června 2022 ruského majitele a Ukrajina začala důsledně uplatňovat protiruské sankce. Až vstup silného českého vlastníka - Skupiny ČEZ, a následné vymazání ŠKODA JS ze sankčního seznamu OFAC v květnu 2023, umožnil návrat k jednání o reálném dokončení zakázky. V prvním čtvrtletí letošního roku se podařil podepsal dodatek smlouvy řešící financování zbylých 32 kusů, z nichž 9 bylo odesláno už v dubnu. Předchozích 44 ze 76 kusové série se podařilo vyexportovat v prvních dnech válečného konfliktu.


Karel Samec, tiskový mluvčí
karel.samec@skoda-js.cz +420 603 200 076

ŠKODA JS a.s., součást Skupiny ČEZ, je jednou z předních evropských inženýringových a výrobních společností se zkušenostmi z výstavby a servisu jaderných elektráren. Společnost Škoda byla založena roku 1859, historie dnešní ŠKODA JS začíná v roce 1956. Od té doby působí v oboru kontinuálně. Za dobu své existence firma dodávala a dodává inženýring, zařízení a servis pro jaderné elektrárny, výzkumné reaktory a sklady vyhořelého jaderného paliva ve střední a východní Evropě, Skandinávii, Francii, Německu, USA, Rakousku, Finsku, Belgii, Velké Británii, ČLR, Arménii a v dalších zemích. ŠKODA JS a.s. vyrobila a dodala 21 kompletních jaderných reaktorů typu VVER 440 a tři reaktory typu VVER 1000. Od devadesátých let se zaměřila také na západní trhy a technologie. Spolupracuje s předními světovými společnostmi v oboru. V roce 2023 dosáhla provozní zisk ve výši téměř 250 milionů korun při celkových tržbách 3,3 miliardy korun. ŠKODA JS a.s. zaměstnává více než 1000 vysoce kvalifikovaných odborníků.