ŠKODA JS úspěšně zvládla unikátní projekt čištění tlakové nádoby reaktoru v Temelíně

publikováno:
Ustavování manipulátoru SK 187 od TNR Ustavování manipulátoru SK 187 od TNR

Už koncem letošního června ŠKODA JS ze Skupiny ČEZ na prvním bloku Jaderné elektrárny Temelín během jeho pravidelné provozní odstávky úspěšně dokončila unikátní projekt s názvem Čištění tlakové nádoby reaktoru. Jeho cílem bylo jednak čištění vnějšího povrchu tlakové nádoby reaktoru (TNR) a také podlahy v prostorách pod reaktorem v místnosti GA301. Unikátnost spočívala v tom, že zvolená metoda čištění byla v rámci provozu českých jaderných elektráren v Temelíně využita úplně poprvé.

ŠKODA JS jako generální dodavatel na projektu spolupracovala s dalšími partnery (subdodavateli) - Ormonde a NARRAN. „Naším hlavním úkolem bylo ve spolupráci s ČEZ zejména navrhnout způsob čištění a následně i vybrané části projektu realizovat. Vytipovali jsme dva způsoby čištění – laserové a postřik tlakovou teplou vodou. Účinnost uvedených metod jsme předem zkušebně ověřili na vzorcích materiálu a pro jejich úspěšnost jsme také stanovili jasné kritérium. S ohledem na prostory, kterých se čištění týkalo, bylo zcela nezbytné, aby používané manipulátory byly vybaveny dálkovým ovládáním,“ uvedl Aleš Skřivan z Divize D2/Servis JE, Řízení a realizace zakázek ŠKODA JS

„Před samotným zahájením akce jsme nejprve v rámci pravidelné odstávky v daných místech odebrali stěry (vzorky) a po vyčištění jsme pro kontrolu úspěšnosti provedli kontrolní stěry. Projekt čištění jsme rozdělili do několika dílčích oblastí, a to dle přístupnosti a důležitosti,“ vysvětlil A.Skřivan

Jednotlivé oblasti jsou vidět na schématu/obrázku. Pro každou část specialisté ŠKODA JS zvolili jinou vhodnou variantu čištění.

„Tento projekt opět potvrdil, že náš zkušený tým si umí poradit nejen se standardními požadavky zákazníka, ale i s těmi unikátními, kde je třeba celý projekt navrhnout od základu. Vše dopadlo na výbornou a poděkování proto patří všem kolegům napříč ŠKODA JS, kteří se na akci podíleli. Stejně tak kolegům z dodavatelských firem a společnosti ČEZ. Jen díky bezvadné spolupráci a nasazení každého, kdo se na něm podílel, jsme mohli dosáhnout tak úspěšné akce,“ dodal Aleš Skřivan ze ŠKODA JS.

-red-