Už koncem letošního června ŠKODA JS ze Skupiny ČEZ na prvním bloku Jaderné elektrárny Temelín během jeho pravidelné provozní odstávky úspěšně dokončila unikátní projekt s názvem Čištění tlakové nádoby reaktoru. Jeho cílem bylo jednak čištění vnějšího povrchu tlakové nádoby reaktoru (TNR) a také podlahy v prostorách pod reaktorem v místnosti GA301. Unikátnost spočívala v tom, že zvolená metoda čištění byla v rámci provozu českých jaderných elektráren v Temelíně využita úplně poprvé.
ŠKODA JS jako generální dodavatel na projektu spolupracovala s dalšími partnery (subdodavateli) - Ormonde a NARRAN. „Naším hlavním úkolem bylo ve spolupráci s ČEZ zejména navrhnout způsob čištění a následně i vybrané části projektu realizovat. Vytipovali jsme dva způsoby čištění – laserové a postřik tlakovou teplou vodou. Účinnost uvedených metod jsme předem zkušebně ověřili na vzorcích materiálu a pro jejich úspěšnost jsme také stanovili jasné kritérium. S ohledem na prostory, kterých se čištění týkalo, bylo zcela nezbytné, aby používané manipulátory byly vybaveny dálkovým ovládáním,“ uvedl Aleš Skřivan z Divize D2/Servis JE, Řízení a realizace zakázek ŠKODA JS

Podvozek ŠKODA JS s manipulátorem Ormonde
„Před samotným zahájením akce jsme nejprve v rámci pravidelné odstávky v daných místech odebrali stěry (vzorky) a po vyčištění jsme pro kontrolu úspěšnosti provedli kontrolní stěry. Projekt čištění jsme rozdělili do několika dílčích oblastí, a to dle přístupnosti a důležitosti,“ vysvětlil A.Skřivan
Jednotlivé oblasti jsou vidět na schématu/obrázku. Pro každou část specialisté ŠKODA JS zvolili jinou vhodnou variantu čištění.

Oblast č. 1 – TNR – oblast hrdel za pohyblivou biologickou ochranou – Vzorky z válcové části TNR v zóně nátrubků zajistila ŠKODA JS spolu s chemiky z ČEZ. Tyto vzorky potvrdily, že tato část není kontaminovaná a nemusí se čistit. Lokální dočištění provedla skupina DEKO společnosti ČEZ Energoservis.
Oblast č. 2 – TNR – nosný kroužek TNR – čištění postřikem (tryskou) tlakovou teplou vodou s inhibitorem uskutečnili pracovníci ŠKODA JS.
Oblast č. 3 – TNR – čištění laserem realizovali pracovníci ŠKODA JS s tím, že laserová hlava byla umístěna na stávajícím manipulátoru SK-187.
Oblast č. 4 – podlaha místnosti GA301 – čištění tlakovou teplou vodou dálkově řízeným manipulátorem prostřednictvím rotačních trysek a vyčištění kanálů vzduchotechniky zajistili pracovníci Ormonde.
„Tento projekt opět potvrdil, že náš zkušený tým si umí poradit nejen se standardními požadavky zákazníka, ale i s těmi unikátními, kde je třeba celý projekt navrhnout od základu. Vše dopadlo na výbornou a poděkování proto patří všem kolegům napříč ŠKODA JS, kteří se na akci podíleli. Stejně tak kolegům z dodavatelských firem a společnosti ČEZ. Jen díky bezvadné spolupráci a nasazení každého, kdo se na něm podílel, jsme mohli dosáhnout tak úspěšné akce,“ dodal Aleš Skřivan ze ŠKODA JS.
-red-
Speciální manipulátor určený pro čištění podlahy pod tlakovou nádobou reaktoru
podvozku ŠKODA JS jej dodala společnost Ormonde ze svého technického centra v Nizozemsku poblíž Rotterdamu. Je dálkově řízený a pracuje v prostorách pod reaktorem (GA301), kde není možný pohyb personálu. Konstrukce manipulátoru je sestavena z patentované stavebnice, což umožňuje rychlou dodávku, snadnou mobilitu a příznivou cenu. Zařízení je vybaveno nerezovou čisticí hlavou s rotačními tryskami Karcher, které efektivně odstraňují nečistoty z podlahy až ke stěnám pomocí pohyblivého hliníkového ramene. Poháněn je stlačeným vzduchem a čištění zajišťuje tlaková voda o teplotě 40–50 °C. Osazen je dvěma kamerami s tzv. wind-blade ofukem, který zajišťuje čistý obraz na displeji řídicího pultu. Celý systém je umístěn na kolejovém vozíku přesně přizpůsobeným kolejím v místnosti pod reaktorem. Během testování byl manipulátor předveden v simulovaných podmínkách, kde úspěšně zvládl čištění různých typů nečistot na povrchu podlahy. Výsledky testů potvrdily vysokou efektivitu čištění i v těžko přístupných místech. Automatizované manipulátory významně zvyšují celkovou bezpečnost provozu a zároveň přispívají ke zkrácení doby odstávky a optimalizaci provozu elektrárny.
Pohled na displej manipulátoru při čištění povrchu TNR