Virová pandemie firmu řádně prověřila. Především nás ještě více sblížila s našimi zákazníky,“ prozrazuje Aleš Pospíšil z Centropolu

publikováno:
autor:
Aleš Pospíšil Aleš Pospíšil

Dnešní doba nás jen utvrzuje v přesvědčení, že zákazníci platí za energie více než je třeba. Když ceny energií na burze vystřelily nahoru, všichni zdražili. Teď ale klesají a je ticho po pěšině. My ale rozhodně mlčet nebudeme, zlevnili jsme elektřinu i plyn. V reálných číslech to u elektřiny znamená, že jednu megawatt hodinu prodáváme i o 600 korun levněji než tradiční dodavatelé,“ říká v rozhovoru Aleš Pospíšil, manažer vnějších vztahů společnosti Centropol.

Jak se žije energetické společnosti v čase koronavirové krize?
Možná je to paradox, ale náš kontakt se zákazníky se v této krizi ještě zintenzivnil. Význam individuálního přístupu je nyní důležitější než kdykoliv předtím. Potěšilo nás, že drtivé většiny zákazníků z řad domácností se problémy dotýkají jen minimálně. Je to pochopitelně dáno i tím, že odběry energetických komodit nezatěžují rozpočet běžné české rodiny více než pěti procenty. Tam, kde se problémy přesto objevily, řešíme je individuálně.

To se týká i zákazníků firemních?
U klientely firemní je to možná trochu složitější, zde je individuální přístup ještě důležitější. Odběratelům s historicky velmi dobrou platební morálkou jsme vyšli maximálně vstříc. Na druhou stranu, pro firmy i pro rodiny je nyní nejdůležitější, aby od dodavatele získaly vhodný produkt za férovou cenu a kvalitní servis. To je pro ně důležitější než odkládání plateb.

Říkáte, že vaše kontakty jsou nyní hodně intenzivní. Jaké jsou aktuální požadavky zákazníků?
Lidé jsou zvídavější, mají potřebné informace. Ocení, když jim nasloucháme a jsme schopni nabídnout produkt, který vychází vstříc jejich představám. Cena je a bude důležitá, zákazník chce ale právem od svého dodavatele ještě více, chce nadstandardní péči a jistotu, že dostane opravdu to nejlepší.

Jak jim vysvětlujete, že se aktuální ceny energií se u jednotlivých dodavatelů liší i o desítky procent?
Faktem je, že za energie platíme více než je třeba. Podívejte se třeba na smlouvy, které jsou uzavírány na dobu neurčitou. Když ceníky jednotlivých společností důkladně analyzujete, překvapí vás, že když cena na světových trzích vzroste, fakturace pro koncového uživatele se rychle zvýší. Při poklesu cen na burze se ale zákazník zpravidla pozitivní změny nedočká. To snižuje důvěryhodnost celého trhu. My jsme nechytračili a cenu plynu snížili o šest procent a cenu elektřiny o deset procent. V reálných číslech to u elektřiny znamená, že jednu megawatt hodinu prodáváme i o 600 korun levněji než tradiční dodavatelé.

A to si můžete dovolit?
Ano. Spoléháme na svoji schopnost energie výhodně nakoupit. Krátce po vypuknutí pandemie jsme vstoupili na Lipskou energetickou burzu, což je pro našeho zákazníka další pojistka té nejlepší ceny. Navíc, být menší má někdy své výhody, zvlášť při zavádění novinek. Ty se pak mohou realizovat výrazně rychleji než u konkurenčních firem. Tím, že nemáme mraky zbytných lidí a oddělení můžeme být v mnoha ohledech rychlejší při uvádění nových řešení. Logicky platí - čím nižší náklady máme, tím nižší cenu můžeme nabídnout zákazníkovi. To nás výrazně odlišuje především od tradičních dodavatelů.

Nezadržitelně směřujeme k ekonomické recesi. Nižší výkon ekonomiky má jasný dopad na cenu energetických komodit. Počítám, že se zákazníci logicky pídí po tom, jaký to bude mít dopad na jejich peněženku…
Předpovědět budoucnost úplně neumíme, musíme pracovat s více variantami. Lze si představit, že nějaký čas se budeme pohybovat na cenové houpačce. V této situaci se nám opět vynořuje otázka: co je nyní lepší - cenu fixovat nebo raději zvolit produkt, kdy se cena může měnit podle situace na velkoobchodním trhu?

Vy v tom máte jasno?
No, je-li období dlouhodobého cenového růstu minulostí, tak druhá varianta nabývá na významu. Platí, že cena produktu pro zákazníka vychází z dosažených nákupních cen za rok předcházející. V tom případě je už nyní jasné, že odběratel, který se rozhodne produkt nefixovat, bude v příštím roce platit za energie méně. Našemu zákazníkovi ale vždy ponecháme právo výběru. Jen je třeba, aby byl důkladně seznámen se všemi klady i zápory obou řešení. Ať už se rozhodne jakkoliv, je jistě dobré vědět, že dlouhodobě je tento produkt na nižší cenové hladině, než jsou ceny fixovaných produktů u tradičních dodavatelů. V současné době se navíc rozdíl v ceně dále zvyšuje.

A co ještě okupuje vaši mysl v této zvláštní době?
Patříme mezi firmy, které chtějí energetický trh zlepšit a nastavit ho tak, aby zákazník nikdy netahal za kratší konec provazu. Vůbec se nám proto nelíbí tak zvané energetické aukce, kterými zprostředkovatelé, mimo státní kontrolu, chytají do pasti zákazníky. Protistranou zákazníka není velká a silná energetická společnost s informačním zázemím, ale obyčejný zprostředkovatel bez zřejmých povinností.

Co takto lapenému zákazníkovi hrozí?
Tyto pochybné aukce ho v podstatě zbavují svéprávnosti. Do pasti se spotřebitel chytí hned nadvakrát, jestliže tomuto zprostředkovali „daruje“ v aukčním prodeji exkluzivitu. V tom případě bude, bez projevu vlastní vůle, putovat od dodavatele k dodavateli. Představa, že na této cestě dojde k nejlepším podmínkám, které trh nabízí, je iluzorní. Před těmito „aukcionáři“ bychom chtěli odběratele uchránit.

× W2E 2024 Fullbaner