26. května 2020 byl v loděnici Baltijského závodu položen kýl čtvrtého jaderného ledoborce třídy LK-60. Loď s názvem Jakutija se staví na zakázku společnosti Rosatomflot, provozovatele jediné flotily jaderných ledoborců na světě, který tvoří součást ruské korporace pro atomovou energii Rosatom.
K události došlo v den výročí založení Baltijského závodu a krátce před výročím založení Petrohradu, kde loděnice sídlí. Po pilotní lodi Arktika, která je nyní ve fázi uvádění do provozu, jde už o třetí sériovou loď třídy LK-60 (celkově tedy o čtvrté plavidlo).
Dle tradice byla na spodní část budoucího plavidla umístěna základní deska, kterou upevnili: vedoucí Ředitelství pro Severní mořskou cestu Rosatomu Vjačeslav Rukša, stálý představitel republiky Sacha (Jakutsko) Andrej Fedotov, vicegubernátor Petrohradu Eduard Batanov a předseda Rady ředitelů Baltijského závodu Igor Šakal. Kvůli epidemiologické situaci proběhla ceremonie v omezeném formátu.
U této příležitosti uvedl ruský ministr průmyslu a obchodu Denis Manturov: „Dnes proběhlo položení kýlu třetího sériového univerzálního ledoborce, který nese název Jakutija. Po dokončení se tato série stane největší skupinou sériových jaderných ledoborců na světě. Jsou to v celosvětovém měřítku naprosto unikátní lodě. O jejich pohon se starají dva jaderné reaktory po 175 MWt a díky nim mohou plout autonomně až 7 let. Konstrukce trupu umožňuje tyto lodě používat jak na volném moři, tak i v mělkých oblastech Jeniseje a Obského zálivu, jak na zamrzlém moři, tak na čisté vodě. Každý z těchto ledoborců je zosobněním moderních technologií.“
Vjačeslav Rukša během ceremonie zdůraznil, že nové ledoborce jsou nezbytné pro rozvoj Severní mořské cesty.
„Položení kýlu třetího sériového univerzálního ledoborce je zásadní událostí pro všechny společnosti, které působí v Arktidě. I přes pandemii a složitou ekonomickou situaci v zemi pokračujeme ve stavbě ledoborců série podle projektu 22220, což přináší důvěru v další rozvoj flotily jaderných ledoborců. Univerzální ledoborce nám umožní udělat důležitý krok v otevírání transportního potenciálu Severní mořské cesty,“ řekl generální ředitel Rosatomflotu Mustafa Kaška.
Smlouva na výstavbu dvou nových sériových ledoborců projektu 22220 byla uzavřena mezi Baltijským závodem a Rosatomem v srpnu 2019. Hodnota smlouvy dosahuje 100 miliard rublů (zhruba 35 miliard korun).
Ledoborce třídy LK-60 mají délku 173,3 metru, šířku 34 metrů a výšku 52 metrů. S výkonem až 60 MW (měřeno na hřídelích) dosahují rychlosti až 22 uzlů (40,7 km/h, na čisté hladině). Ponor může měnit mezi 8,65 a 10,5 metru a dokáže proplout až 2,8 metru tlustým ledem. Posádku tvoří 53 lidí a projektová doba provozu dosahuje 40 let.
Technický projekt ledoborců projektu 22220 byl vypracován konstrukční kanceláři Iceberg v roce 2009. Na palubě nesou dva reaktory RITM-200 s tepelným výkonem 175 MWt, které byly vyvinuty speciálně pro tuto třídu ledoborců. Ledoborce budou pracovat podél západní části arktického pobřeží Ruska: v Barentsově a Karském moři a na mělkém toku Jeniseje a v Obském zálivu.