Dodávka ORC jednotek společnosti B:POWER do Mikronézie

publikováno:
autor:
Nakládání kontejnerů s technologií pro transport na lodní přepravu Nakládání kontejnerů s technologií pro transport na lodní přepravu

Ostrov Pohnpei – Mikronézie. Ostrov ležící asi 2000 kilometrů od Nové Guineje. Ostrov, kde na výrobu elektrické energie používají dieselové agregáty. A právě na využití odpadního tepla z těchto dieselových agregátů se zaměřila česká společnost B:POWER, a.s. Po několika letech obchodních jednání se podařilo uzavřít smlouvu na dodávku třech jednotek ORC (systémy využívající nízkopotencionální teplo pro výrobu elektrické energie) za bezmála 70 miliónů korun.

Před čtyřmi lety začala jednání s místní energetickou společností Pohnpei Utilities Corporation o možnosti využití odpadního tepla z jejich provozovaných dieselových agregátů. „Tento region jsme měli v hledáčku už dříve vzhledem k ceně za vyrobenou kilowattu elektrické energie z dieselů, která se zde pohybuje okolo 0,3 USD. Jsme rovněž členy PPA (Power Pacific Asociation), která sdružuje většinu energetických společnosti v Pacifiku a pravidelně přednášíme na jejich konferencích. Se zákazníkem jsme se potkali později na ostrově Chuuck a zde si od nás objednal Faesibility study na jednu z jejich lokalit. Následně si nás přiletěli poslechnout právě na jednu z konferencí, která se odehrávala na jednom z ostrovů, a do čtyř let jsme podepsali kontrakt,“ vysvětluje obchodní ředitel společnosti B:POWER Josef Géba.

„Důvod, proč to trvalo čtyři roky, je ten, že projekt celý financuje Světová rozvojová banka a bylo nutné vyřídit kompletní administrativu. „Už to samo o sobě je pro nás velmi nová situace. Financování Světovou rozvojovu bankou totiž na nás klade nesmírné, někdy až přehnané byrokratické nároky na veškeré dokumenty. Zároveň jsou velmi přísné platební podmínky. Vše musí být stavěno dle amerických norem, naši technici si museli dodělat veškeré atestace a certifikace, jinak bychom tento projekt vůbec nemohli stavět,“ upřesňuje Josef Géba.

Předmětem celého projektu je dodávka tří ORC jednotek na využití odpadního tepla, které se připojí k dieselovým agregátům o celkovém elektrickém výkonu 3x 2,5 MWel. Celkový instalovaný výkon ORC jednotek bude 3x125kWel. Motory sice neběží na plný výkon (cca 60 % nominálního výkonu), i tak se ale jedná o poměrně velké diesely s ohromným potenciálem využití tepla. Součástí dodávky je rovněž instalace nových nouzových chladičů pro tyto motory, jelikož ty stávající jsou dnes již téměř nefunkční. Dále pak spalinové výměníky, kompletní potrubní trasy a veškeré montáže a oživení. „Celkem posíláme na ostrov 10 kontejnerů lodní dopravou a jeden letecky. Aktuálně jsou kontejnery někde na cestě, dorazit má vše 15.6.2021 na místo. V tu dobu posíláme letecky na ostrov naše techniky, kteří zde stráví tři měsíce, aby vše uvedli do provozu. Čekají nás náročné montáže. Je třeba si uvědomit, že na ostrově opravdu nic není. Veškeré nářadí, náhradní díly a další nezbytné věci jsme posílali kontejnery spolu s hlavní dodávkou. Co jsme nezabalili v Čechách, na místě mít nebudeme. Není kam si jít koupit ani šroubek, nejbližší civilizace od místa instalace je 1000 km. Pohnpei není turisticky atraktivní ostrov, bude to velmi dobrodružné,“ vysvětluje Josef Géba.

Bylo samozřejmě třeba myslet i na takové situace, jako jsou hurikány. „Tato lokalita vyhlášená množstvím hurikánů. ORC systémy jsme proto celé uzavřeli do kontejnerového provedení, včetně externích výměníků apod. Vše je tedy uloženo uvnitř tohoto kontejneru. Jediné, co je venku, jsou potrubní trasy. Příprava na hurikánové provedení byla pro nás velmi náročná, jelikož zkušenosti v našem státě těžko někde získáte. Vše jsme se učili za pochodu. Kolega Karel Šmíd, který má projekt na starost, se za poslední půl rok asi moc nevyspal,“ žertuje Josef Géba. Nicméně hurikány nejsou jediným nebezpečím ostrova. „Sůl! Je zde opravdu estrémně slané prostředí. Uvažte, že ostrov je jen několik málo metrů nad mořem a obklopen oceánem. To vše se podepisuje na technice. Museli jsme zvolit speciální nátěry všech vnějších komponent. Na každém z kontejnerů jsou instalovány filtry, rekuperace vzduchu apod., tedy technika, která zabrání přístupu soli do vnitřního prostoru kontejnerů.“

A jaké jsou cíle do budoucna? „Celá obchodní snaha samozřejmě nebyla jen z důvodu jednoho projektu. Region máme již docela dobře zmapovaný a potenciál pro další projekty je zde ohromný. Nicméně je třeba se připravit na trochu odlišnou kulturu. Vše je zde zdlouhavé. Čas pro místní obyvatele plyne jinak, než pro nás, a proto je třeba mít trpělivost. Nicméně už nyní máme několik dalších projektů rozjednaných a očekáváme brzký podpis dalších smluv. Naším cílem je se etablovat na tomto trhu a být standardním partnerem a dodavatelem našich řešení v tomto regionu,“ uzavírá Josef Géba.