Dron je prodloužená ruka investora

publikováno:
autor:
Inspekční dron Mavic 2 Enterprise Advanced s modulem RTK Inspekční dron Mavic 2 Enterprise Advanced s modulem RTK

Drony jsou notoricky známou technologií, ale jejich masivní využití v rámci energetické infrastruktury najíždělo poměrně pomalu. Zeptali jsme se proto Jaroslava Řešátka, jednatele společnosti Telink, kam se technologie posunuly, jaké mají praktické využití například na linkách vysokého napětí a jak se v terénu řeší omezená letová doba.

V České republice zastupujete společnost DJI, jak partnerství vzniklo?
Museli jsme si ho odpracovat. Na samém začátku jsme drony stavěli. Velmi dobře jsme rozuměli technice a uměli s drony létat. A upřímně, byli jsme jedni z mála, kdo měl tak velké zkušenosti. V okamžiku, kdy to bylo možné, tak jsme se stali profesionálními piloty a procesem takzvaných leteckých prací jsme “protáhli” i první pracovní dron DJI S800, následně pak i všechny ostatní. Nejen díky tomu jsme dostali možnost postavit jeden z prvních DJI Authorized Retail Store v Evropě. Následně jsme získali i status DJI Enterprise Dealer.

Jaké to má podmínky?
Samozřejmě musíme plnit celou řadu parametrů, ale pochopitelně to má i své výhody a většinu z nich přenášíme přímo na naše zákazníky. Perfektní je možnost přímé komunikace a přístup k celé řadě informací, které našim technikům zlepšují odbornost.

Kdy jste přišli na to, že by drony mohly najít uplatnění v energetice?
Troufnu si říci, že to přišlo okamžitě. Rozhodně jsme nebyli první ani jediní, koho to napadlo. Dron je taková prodloužená ruka investora. Sloupy VN jsou vysoké, často v nepřístupných místech, kam se člověk těžko dostává.

Jak jste v energetice začínali?
První aplikaci, kterou jsem asi před 10 lety viděl, bylo využití dronu pro tahání vodičů přes údolí. Pochopitelně nejdřív se tahalo tenké lanko. Po několika letech jsme byli osloveni a pro tento druh činnosti jsme upravili DJI dron. Na dronu musí být vypínatelná pojistka. Měli jsme s tím zkušenost, obdobné řešení nám už v minulosti Ústav civilního letectví schvaloval. Je to jedna z činností, která při výstavbě VN opravdu funguje.

Co se ještě v energetice využívá?
Menší drony, např. DJI Mavic 2 Enterprise Advanced slouží pro rychlou inspekci, zjištění poruchy. Během chvíle je v místech, kam dostat člověka může být složité, nebezpečné a někdy dokonce nemožné. Větší drony mají větší rozsah činností. Záleží na tom, jaké na dron zavěsíte snímače. DJI Matrice 300 RTK dokáže např. vytvářet přesné 3D modely terénu, ale i technologií. Máme k tomu i speciální software pro zpracování dat, jedna z jeho verzí DJI Terra Electricity je speciálně určená pro práce v energetice. Při těchto pracích se většinou využívá vícenásobný snímač, pořizujete standardní RGB obraz (foto nebo video), zároveň i obraz z termovize.

Linky vysokého napětí jsou velmi dlouhé, jak to dron zvládá?
Každý dron má omezenou letovou dobu. To je věc, s kterou se musí aktivně pracovat.

Nejmodernější dron Matrice 300 má funkci, kdy je možné, že jeden pilot odstartuje, druhý pilot vzdálený několik kilometrů s dronem přistává. V průběhu letu si piloti předají řízení, dron se nemusí vracet na místo startu. Tímto způsobem se maximálně využívá kapacita akumulátoru a množství kilometrů nalétaných za den radikálně roste.

Drony jsou na trhu poměrně dlouho. Proč o nich mnohem více slyšíme až nyní?
Technická vyspělost v posledních letech rostla úplně neuvěřitelným způsobem. Dnes můžeme říct, že se z dronu stal běžný pracovní nástroj. Už se nejedná o modelařinu, není to věc, kterou je složité udržet ve vzduchu. Dron celou řadu věcí řeší sám. Ty nejlepší drony vidí překážky a umí se jim vyhnout. Pilot se tak může daleko více soustředit na celkovou bezpečnost letu a provádět úkony související s výkonem jeho práce. Pochopitelně se zkušeným pilotem nestanete ze dne na den. S prodejem neodmyslitelně souvisí i školení.

To znamená, že z laika dokážete udělat profesionálního pilota?
Rozhodně dokážeme. Rutinně to děláme od roku 2012, kdy jsme se sami stali profesionálními piloty. Tímto procesem jsme již provedli stovky firemních zákazníků z těch nejvýznamnějších firem. Pracovníci v energetice jsou dobří žáci, jsou to technici. Dobře chápou pojem bezpečnost. Ale školíme i pracovníky ze státních složek.

Jak vás ovlivňuje nová evropská legislativa?
Její start v kategorii Specific je trochu pomalejší, ale už se to rozbíhá. Pro nás to znamenalo připravit nové výukové materiály pro školení, navíc v několika kategoriích. Nově napsat dokumentaci pro všechny typy dronů. Ještě, že byla dlouhá zima. Ale co se týče pracovního provozu dronů, vidím tam spíše kladné věci. Evropská legislativa počítá s tím, že drony jsou pracovní nástroj, že je nutné je provozovat v podmínkách, které v minulosti byly těžko dosažitelné. V novém režimu již testujeme zajímavé letové scénáře, uvidíme, kam až se dostaneme. V letectví hodně záleží na provozních zkušenostech.

Jak máte zajištěný servis?
Máme i jiné zákazníky s akutními potřebami. To je důvod, proč máme vlastní servis a náhradní techniku k zapůjčení. Tato technika nám slouží k předvádění, ale i k testování nových, zajímavých úkolů. To je na naší práci nejzajímavější.